Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Łączy choreografię z praktyką improwizacji tańca. Jej solo “Wychodząc od działania” było prezentowane w około 50 wersjach w Warszawie, Poznaniu i Berlinie, i in. Jest także autorką takich spektakli jak: „Królowa Wody” (w ramach wystawy „Inne Tańce” w U-jazdowskim w Warszawie), „Złote Demony” (premiera w MCK Nowy Teatr w Warszawie), „Wylinka” (premiera w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). Współpracowała z choreografami takimi jak Meg Foley czy Maija Reeta Raumanni, a także z reżyserem teatralnym Wojtkiem Ziemilskim. Występowała ponadto m. in. w „Glory” Jeremy Wade’a, „Tuning Scores” Lisy Nelson oraz „Tribes” Sary Shelton Mann. Jest członkinią berlińskiego zespołu cranky bodies a/company Petera Pleyera i Michiela Keupera.
Maria Stokłosa jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej – jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg i członkini Centrum w Ruchu. Prowadzi roczny kurs Choreografia w Centrum, a także liczne warsztaty i wykłady m. in.: na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, Tanzhaus w Zurichu czy LaSalle College of The Arts w Singapurze. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. W 2021 ukończyła studia kulturoznawcze w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i była laureatką Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk, które zaowocowało powstaniem pracy Co robię, kiedy tańczę? “Wychodząc od działania” – badania artystyczne i doświadczenie improwizacji tańca w perspektywie autoetnograficznej.